De Hortus

Botanische tuin sinds 1638

Contactpersoon:

Saskia van de Klundert

Adres:

Plantage Middenlaan 2 A
1018 DD Amsterdam
T: 020 7025430
saskia@dehortus.nl
http://www.dehortus.nl

Gemiddelde waardering:

8/10

meer over deze culturele instelling

'Waar komt de chocola vandaan?'

Beschrijving

Het lesproject 'Waar komt de chocola vandaan?' gaat over de herkomst van alledaagse producten zoals chocola, koffie, rijst en thee. Leerlingen ontdekken dat deze producten gemaakt worden van planten en dat deze planten in de tropen groeien. Ook de manier van produceren en de (eerlijke) handel in deze producten wordt bekeken. Hierbij komen natuurlijk ook de VOC-tijd en de geschiedenis van de Hortus aan bod. De Amsterdamse Hortus uit 1638 is een van de oudste botanische tuinen ter wereld en is mede dankzij de VOC uitgegroeid tot een levend museum met ruim 6000 planten.

Disciplines

Cultureel erfgoed, Multidisciplinair

Leerdoel

Leerlingen beseffen dat veel alledaagse producten niet uit Nederland komen, maar hier naartoe gebracht worden. Leerlingen hebben weet van het rijke handelsverleden van Nederland en beseffen de noodzaak van duurzame en eerlijke productie en handel. Leerlingen ontdekken dat aan planten veel plezier te beleven valt.

Kosten

€ 4,50 per leerling

Kerndoelen

- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (multidisciplinair)
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)
- Ontwikkelen van de expressie, zelf doen
- Ontwikkelen van de creativiteit, zelf maken

Secundaire doelen

- diversiteit
- Respectvolle houding naar de natuurlijke omgeving.

Leerlingen

Primair Onderwijs: groep 6, 7, 8
Speciaal onderwijs geschikt: Ja

Zwaartepunt

Actief

Tijdsinvestering van leerkracht

Nee

Periode / tijd / locatie

1 september 2014 - 1 mei 2020
- Jaarlijks van sept t/m april
- 100 minuten
- Op lokatie

Project eenmalig?

Eenmalig: 1 of 2

Is het project voor-/naschools

Onderschools

Is vervoer geregeld binnen het project / de activiteit

Nee

Referentie

nvt

Referentie 2

nvt

Evaluaties

8/10
| Primair onderwijs | deelname: 21 november 2012

22-1-2013 11:24
  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    6/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    6/10
  4. Flexibiliteit
    8/10
  5. Doelstellingen
    6/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

8/10
| Primair onderwijs | deelname: 6 december 2010

11-1-2011 14:54
  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    8/10
  5. Doelstellingen
    8/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Nee
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

8/10
| Primair onderwijs | deelname: 6 december 2010

6-1-2011 09:26

Orlanda Sordam (adj. directeur)

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    6/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    6/10
  5. Doelstellingen
    6/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Nee
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

6/10
as-siddieq | Primair onderwijs | deelname: 6 januari 2010

3-2-2010 12:21
  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    6/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    6/10
  5. Doelstellingen
    6/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    6/10