Stichting Speling

Dans, theater, muziek

Contactpersoon:

Maya Schwantje

Adres:

Lootsstraat 5 III
1053 NT Amsterdam
T: 06 15651095
F: geen
stichting.speling@gmail.com
http://www.stichtingspeling.nl

Gemiddelde waardering:

8/10

meer over deze culturele instelling

Theater / Mime project: Spelen met verandering

Beschrijving

"Spelen met verandering" is een theater / mime project voor de hele basisschool. Beelden en motieven uit (kinder)literatuur zijn de inspiratiebron om met de kinderen theater te maken op basis van mime. Verandering? gr. 1-2 Bang Mannetje wordt een best wel dapper mannetje. gr. 3-4 marionet Pinokkio wordt een echt kind, gr. 5-6 Sjakie wordt van arme jongen de rijke baas van de chocoladefabriek, gr. 7-8 hoe loopt het af met Romeo en Julia? De structuur van de les schept gelegenheid voor de eigen theatrale uitdrukking van de kinderen. Hun spel en ideeën worden verwerkt in het script.

Disciplines

Theater, Letteren

Leerdoel

In een workshop van drie lessen (lesduur afhankelijk van de leeftijd van de deelnemers) leren de kinderen van een groep spelenderwijs theater- en mime-vaardigheden. Daar gaan ze mee aan de slag, zelfstandig en in samenwerking. Met z'n allen maken ze de presentatie, en die spelen ze voor een publiek van ouders en/of voor een andere klas van de school.

Kosten

€ 60 (incl.voorbereidingstijd, excl. eventuele reiskosten)+ organisatie 4 uur à € 35 p.u. per uur

Kerndoelen

- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (theater)
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (Aanleren van (vaktechnische, culturele en/ of lichamelijke) vaardigheden)
- Ontwikkelen van de expressie, zelf doen
- Ontwikkelen van de creativiteit, zelf maken

Secundaire doelen

- diversiteit
- Speelplezier, zelfvertrouwen, samenwerking, samenspel

Middelen

speellokaal of vergelijkbare ruimte
CD-speler
als aanwezig: verkleedkleren
leerkracht is aanwezig bij de les
ouders zijn welkom om de presentatie te zien

Leerlingen

Primair Onderwijs: groep 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Speciaal onderwijs geschikt: Ja

Zwaartepunt

Actief

Tijdsinvestering van leerkracht

Ja: drie maal drie kwartier voorbereidende les op basis van de lesbrief van Stichting Speling

Periode / tijd / locatie

21 juni 2011 - 1 september 2024
- 3/4 uur tot 2 uur afhankelijk van de leeftijd (in overleg)
- Op school

Project eenmalig?

Doorlopend: 3 lessen per groep (of meer lessen in overleg)

Is het project voor-/naschools

Onderschools

Referentie

Jan Woudsmaschool
Driemond (Amsterdam Zuidoost)
Mw. Anga Oosterom
0294-450190

Referentie 2

Basisschool De Catamaran
Amsterdam
Mw. Marlie Hollands
marlie.hollands@xs4all.nl
020 6840200

Evaluaties

8/10
Basisschool de Catamaran B | Primair onderwijs | deelname: 10 oktober 2013

15-11-2013 17:40

Marlie hollands (Leerkracht Coordinator kunst en cultuur)

Het project is gegeven aan de kleutergroepen en aan de groepen 3 en 4. Voor de kinderen was het een heel leuke eerste kennismaking met mime. Het was mooi dat na relatief kort oefenen een voorstelling kon worden gegeven aan ouders. Voor de jongste kleuters is mime best pittig (stil zijn!!), maar in combinatie met het gekozen boek, Bang Mannetje,lukte dat uiteindelijk toch heel goed.

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    10/10
  5. Doelstellingen
    8/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

8/10
Jan Woudsmaschool | Primair onderwijs | deelname: 6 maart 2012

17-10-2012 16:12

Maly was als mime speelster heel enthousiast met de kinderen bezig. Zij heeft drie lessen in de verschillende bouwen gegeven.De activiteiten waren op niveau en spraken de kinderen aan.
Zij heeft veel tijd gestoken in de voorbereiding, de lessen en de afsluitingen.
De ouders die bij de afsluiting waren, waren erg enthousiast.

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    8/10
  5. Doelstellingen
    8/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10