KRANT-PONCHO
Beschrijving
Ik begin met een korte theatrale demonstratie van een krantenponcho op me zelf. Omdat ze nog niet kunnen lezen, maar wel bekend zijn met het fenomeen ‘krant’, laat ik ze visueel een krantenponcho vergelijken met een ander poncho van onbeschreven papier. Op de onbeschreven poncho gaan ze samen aan het werk en maken tekeningen. Het eindresultaat is een ‘klas-krant-poncho’. Deze drager presenteert en geeft informatie over de wereld van de kinderen die in een groep zitten. Deze reuzenkrant kunnen ze ook zelf ‘lezen’ en alles wat erop staat aan anderen voorlezen.
Disciplines
Beeldend, Letteren
Leerdoel
• Kinderen laten op een andere manier kijken naar wat ze al kennen (kranten, beeldinformatie) • Ze op een speelse en verrassende manier meenemen in de belevingswereld van kranten • Samenwerken
Kosten
50 euro per uur, in overleg
Kerndoelen
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (letteren)
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (Aanleren van (vaktechnische, culturele en/ of lichamelijke) vaardigheden)
- Ontwikkelen van de creativiteit, zelf maken
Secundaire doelen
- diversiteit
Middelen
kranten voor krantenpocho en grote vellen speciaal papier voor poncho (ik zorg hiervoor zelf), kleurpotloden, stiften, wasco krijt van school
Leerlingen
Primair Onderwijs: groep 1, 2, 3
Speciaal onderwijs geschikt: Ja
Zwaartepunt
Actief
Tijdsinvestering van leerkracht
Nee
Periode / tijd / locatie
3 november 2011 - 23 december 2013
- 1 jaar
- 1 uur
- Op school
Project eenmalig?
Eenmalig: 1 lessen
Is het project voor-/naschools
Naschools
Referentie
nvt
Referentie 2
nvt
Evaluaties
Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.