SEP Stichting Educatieve Projecten

Kunsteducatie in de klas

Contactpersoon:

Myrthe Niens

Adres:

p/a Manegestraat 3
1018 VP Amsterdam
T: 0204124110
info@sep.nu
http://www.sep.nu

Gemiddelde waardering:

8/10

meer over deze culturele instelling

Leren filosoferen

Let op: de periode van dit aanbod is verstreken. Meer informatie kunt u opvragen bij culturele instelling, zie de gegevens aan de rechterzijde.

Beschrijving

Uit een doos vol gebruiksvoorwerpen kiezen kinderen een voorwerp en gaan het object op een speelse manier verder onderzoeken. Ze worden geïnspireerd en gestimuleerd om te filosoferen naar aanleiding van bijvoorbeeld een beker door deze uit zijn context te halen. Is een beker op je hoofd nu een hoedje? Ofwel: in hoeverre verandert het doel van het voorwerp? En hoeveel mogelijkheden zijn er? Een kennismaking met de pijlers van filosofie: logica, openheid en betekenisgeving. De leerlingen verzamelen de voorwerpen, maken er tekeningen bij en geven ze vorm in een bijzondere doos.

Disciplines

Multidisciplinair, Beeldend

Leerdoel

Leren filosoferen door de context van een voorwerp te veranderen.

Kosten

202,50 per activiteit

Kerndoelen

- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (Aanleren van (vaktechnische, culturele en/ of lichamelijke) vaardigheden)
- Versterken van competenties voor leraren en docenten
- Reflecteren op eigen werk en dat van anderen
- Ontwikkelen van de creativiteit, zelf maken

Secundaire doelen

- sociale cohesie

Middelen

in overleg

Leerlingen

Primair Onderwijs: groep 1, 2, 3
Speciaal onderwijs geschikt: Nee

Zwaartepunt

Reflectief

Tijdsinvestering van leerkracht

Nee

Periode / tijd / locatie

18 juni 2013 - 18 juni 2020
- 60 minuten
- Op school

Project eenmalig?

Doorlopend: 3 lessen

Is het project voor-/naschools

Onderschools

Is vervoer geregeld binnen het project / de activiteit

Nee

Referentie

op aanvraag

Referentie 2

nvt

Evaluaties

Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.