Leren filosoferen
Beschrijving
Uit een doos vol gebruiksvoorwerpen kiezen kinderen een voorwerp en gaan het object op een speelse manier verder onderzoeken. Ze worden geïnspireerd en gestimuleerd om te filosoferen naar aanleiding van bijvoorbeeld een beker door deze uit zijn context te halen. Is een beker op je hoofd nu een hoedje? Ofwel: in hoeverre verandert het doel van het voorwerp? En hoeveel mogelijkheden zijn er? Een kennismaking met de pijlers van filosofie: logica, openheid en betekenisgeving. De leerlingen verzamelen de voorwerpen, maken er tekeningen bij en geven ze vorm in een bijzondere doos.
Disciplines
Multidisciplinair, Beeldend
Leerdoel
Leren filosoferen door de context van een voorwerp te veranderen.
Kosten
202,50 per activiteit
Kerndoelen
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (Aanleren van (vaktechnische, culturele en/ of lichamelijke) vaardigheden)
- Versterken van competenties voor leraren en docenten
- Reflecteren op eigen werk en dat van anderen
- Ontwikkelen van de creativiteit, zelf maken
Secundaire doelen
- sociale cohesie
Middelen
in overleg
Leerlingen
Primair Onderwijs: groep 1, 2, 3
Speciaal onderwijs geschikt: Nee
Zwaartepunt
Reflectief
Tijdsinvestering van leerkracht
Nee
Periode / tijd / locatie
18 juni 2013 - 18 juni 2020
- 60 minuten
- Op school
Project eenmalig?
Doorlopend: 3 lessen
Is het project voor-/naschools
Onderschools
Is vervoer geregeld binnen het project / de activiteit
Nee
Referentie
op aanvraag
Referentie 2
nvt
Evaluaties
Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.