Kinderen en de omgeving van hun school
Beschrijving
Onder de begeleiding van professionele kunstenaars bieden wij de kinderen een uitgebreid beeldend project aan. De scholieren leren kunstgeschiedenis, ze maken foto’s van hun buurt, tekenen, schilderen hun buurt en leren verschillende druktechnieken. In totaal zijn er 3 activiteiten (binnen schooltijd) en het project eindigt met een gezamenlijke eindpresentatie op school.
Disciplines
Beeldend, Cultureel erfgoed
Leerdoel
Deze ontwikkelde methodiek stelt kinderen in staat om op een pedagogische, systematische en speelse manier kennis te laten maken met verschillende kunstvormen (fotografie, tekenen, schilderen en druktechnieken). Daarnaast zijn kinderen in de gelegenheid gebracht om hun talent te ontwikkelen en hun buurt, kunst en cultuur te leren waarderen. Kinderen van verschillenden achtergronden laten kennismaken met de Nederlandse kunst en cultuur. Kinderen ideeën laten uitwisselen en in een groep te werken.
Kosten
€ 20 per leerling
Kerndoelen
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)
- Versterken van competenties voor leraren en docenten
- Reflecteren op eigen werk en dat van anderen
- Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden
- Ontwikkelen van de creativiteit, zelf maken
Secundaire doelen
- sociale cohesie
- gemeenschapsvorming (in samenwerking met de buurt)
- diversiteit
- De betrokkenheid van de ouders bij de activiteiten
Middelen
locatie op school
Leerlingen
Primair Onderwijs: groep 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Speciaal onderwijs geschikt: Ja
Zwaartepunt
Actief
Tijdsinvestering van leerkracht
Nee
Periode / tijd / locatie
10 oktober 2016 - 20 juli 2018
- 3
- Op school
Project eenmalig?
Eenmalig: 3 lessen
Is het project voor-/naschools
Onderschools
Referentie
Gerhardschool, Erik Scheerder, 020 665 18 11
Referentie 2
Drostenburg, Maud Rathman, 020 3987755
Evaluaties
Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.