Gekaapte brieven bevrijd
Beschrijving
Dit onderwijsprogramma wil leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs bewust maken van het Nederlands slavernijverleden, waarbij de link wordt gelegd naar het hier en nu en de betekenis die dit gedeelde verleden heeft in onze huidige samenleving. Vanuit het canonvenster Slavernij, dat in iedere geschiedenismethode van de onderbouw aan de orde komt, worden leerlingen geconfronteerd met bijzondere historische bronnen die slavernij heel dichtbij brengen: persoonlijke brieven uit de 17de en 18de eeuw. Op basis van de kennis die leerlingen opdoen over het verleden gaan zij gezamenlijk aan de slag met een schrijfopdracht waarin zij reflecteren op dit verleden en ingaan op de impact hiervan: uitsluiting op basis van huidskleur, denken in 'wij' en 'zij', begrip voor elkaars gevoelens en meningen.
Disciplines
Cultureel erfgoed
Leerdoel
• Vergroten en verdiepen van het bewustzijn van het Nederlands slavernijverleden en de erfenis daarvan in de huidige samenleving. Deze geschiedenis beïnvloedt, onder andere via de multiculturele samenleving, nog steeds hun leven van alledag. Het is belangrijk om het historisch perspectief hiervan te kennen. • Bevorderen van wederzijds begrip en respect door jongeren bewust te maken van deze gedeelde geschiedenis en hun gezamenlijke toekomst in Nederland. • Versterking van het bewustzijn van moderne slavernij (zoals kinderarbeid in de kledingindustrie), met als doel de jongeren te stimuleren om bewuste burgers te worden, met oog voor de gelijkwaardigheid van een ieder.
Kosten
In overleg, in overleg
Kerndoelen
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)
- Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden
- Ontwikkelen van de expressie, zelf doen
Secundaire doelen
- sociale cohesie
- diversiteit
Middelen
beamer, geluid, digibord voor powerpoint presentatie.
Leerlingen
Voortgezet Onderwijs: klas 4, 5
VO Soorten: VMBO kader / basis / praktijk, VMBO T (MAVO), HAVO, VWO / Gymnasium
Speciaal onderwijs geschikt: Nee
Zwaartepunt
Reflectief
Tijdsinvestering van leerkracht
Ja: 1 uur
Periode / tijd / locatie
16 februari 2015 - 16 februari 2030
- Dit programma is oneindig inzetbaar.
- 50 minuten
- Op school
Project eenmalig?
Doorlopend: 2 lessen
Is het project voor-/naschools
Onderschools
Referentie
Montessori Lyceum Oost, Amsterdam.
Mevr. M. Schilpzand
020 - 597 98 99 (school)
Referentie 2
n.v.t.
Evaluaties
Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.