Stichting Stil Verleden

het aanbieden van educatieve programma's

Contactpersoon:

Maria Reinders-Karg

Adres:

nvt
nvt nvt
T: nvt
F: nvt
stilverleden.educatie@gmail.com
http://www.stilverleden.nl

Gemiddelde waardering:

Deze culturele instelling is nog niet geëvalueerd.

meer over deze culturele instelling

Gekaapte brieven bevrijd

Beschrijving

Dit onderwijsprogramma wil leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs bewust maken van het Nederlands slavernijverleden, waarbij de link wordt gelegd naar het hier en nu en de betekenis die dit gedeelde verleden heeft in onze huidige samenleving. Vanuit het canonvenster Slavernij, dat in iedere geschiedenismethode van de onderbouw aan de orde komt, worden leerlingen geconfronteerd met bijzondere historische bronnen die slavernij heel dichtbij brengen: persoonlijke brieven uit de 17de en 18de eeuw. Op basis van de kennis die leerlingen opdoen over het verleden gaan zij gezamenlijk aan de slag met een schrijfopdracht waarin zij reflecteren op dit verleden en ingaan op de impact hiervan: uitsluiting op basis van huidskleur, denken in 'wij' en 'zij', begrip voor elkaars gevoelens en meningen.

Disciplines

Cultureel erfgoed

Leerdoel

• Vergroten en verdiepen van het bewustzijn van het Nederlands slavernijverleden en de erfenis daarvan in de huidige samenleving. Deze geschiedenis beïnvloedt, onder andere via de multiculturele samenleving, nog steeds hun leven van alledag. Het is belangrijk om het historisch perspectief hiervan te kennen. • Bevorderen van wederzijds begrip en respect door jongeren bewust te maken van deze gedeelde geschiedenis en hun gezamenlijke toekomst in Nederland. • Versterking van het bewustzijn van moderne slavernij (zoals kinderarbeid in de kledingindustrie), met als doel de jongeren te stimuleren om bewuste burgers te worden, met oog voor de gelijkwaardigheid van een ieder.

Kosten

In overleg, in overleg

Kerndoelen

- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)
- Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden
- Ontwikkelen van de expressie, zelf doen

Secundaire doelen

- sociale cohesie
- diversiteit

Middelen

beamer, geluid, digibord voor powerpoint presentatie.

Leerlingen

Voortgezet Onderwijs: klas 4, 5
VO Soorten: VMBO kader / basis / praktijk, VMBO T (MAVO), HAVO, VWO / Gymnasium
Speciaal onderwijs geschikt: Nee

Zwaartepunt

Reflectief

Tijdsinvestering van leerkracht

Ja: 1 uur

Periode / tijd / locatie

16 februari 2015 - 16 februari 2030
- Dit programma is oneindig inzetbaar.
- 50 minuten
- Op school

Project eenmalig?

Doorlopend: 2 lessen

Is het project voor-/naschools

Onderschools

Referentie

Montessori Lyceum Oost, Amsterdam.
Mevr. M. Schilpzand
020 - 597 98 99 (school)

Referentie 2

n.v.t.

Evaluaties

Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.