De wereld en ik
Beschrijving
Wanneer is iets kunst? Wat is het verschil tussen jongens en meisjes? Hoort geloof bij jou? Kun je cultuur kiezen? Zijn we allemaal gelijk? Hoe weet je wat goed is om te doen? Door steeds kritischer over deze vragen na te denken en de antwoorden te bespreken, leren kinderen bewuster te kijken naar zichzelf en hun klasgenoten en ontwikkelen ideeën over de wereld waarin we leven. De kinderen worden zich bewust van de verschillen onderling. Doordat het autonoom denken wordt gevoed en iedereen zijn eigen gedachten mag kiezen, ontstaat er tolerantie naar elkaar.
Disciplines
Cultureel erfgoed
Leerdoel
Taalvorming - groepsgesprekken, meningen beoordelen Analyseren van een begrip, argumenten en voorbeelden bedenken en kritisch afwegen Logisch redeneren en kritisch denken. Inleven in de ander
Kosten
Prijs: vanaf € 315,- per activiteit
Kerndoelen
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (letteren)
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)
- Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden
- Ontwikkelen van de expressie, zelf doen
Secundaire doelen
- sociale cohesie
- Burgerschap: bewustwording van de wereld en de eigen identiteit. Stimuleert het kritisch denken en het probleemoplossend handelen
Middelen
We verwachten dat u op de hoogte bent van wat de vakdocent komt doen. U blijft aanwezig bij de groep en bent verantwoordelijk voor de orde.
Leerlingen
Primair Onderwijs: groep 5, 6
Speciaal onderwijs geschikt: Nee
Zwaartepunt
Actief
Tijdsinvestering van leerkracht
Nee
Periode / tijd / locatie
24 mei 2018 - 24 mei 2020
- in overleg
- Op school
Project eenmalig?
Doorlopend: vanaf 4
Is het project voor-/naschools
Onderschools
Referentie
nvt
Referentie 2
nvt
Evaluaties
Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.