Nieuwsmakers
Beschrijving
Wat is het verschil tussen een feitvraag of een meningvraag? En wat is voorinformatie en wat wil je eigenlijk van iemand weten? In dit project leren de leerlingen de kunst van het interviewen van een journalist of documentairemaker. Met een interactief theaterspel interviewen de leerlingen elkaar of iemand in hun omgeving nadat ze zich goed hebben voorbereid en nagedacht over de opbouw: hoe leid je het gesprek in, wat is de hoofdvraag en hoe kun je blijven doorvragen? Na afloop van het interview spelen de leerlingen met alle verzamelde informatie het nieuwsbericht na.
Disciplines
Letteren, Nieuwe media / audiovisueel
Leerdoel
bevordert taalvorming en presentatievaardigheden, stimuleert onderzoekend vermogen
Kosten
Vanaf 450 euro, in overleg
Kerndoelen
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (letteren)
- Reflecteren op eigen werk en dat van anderen
- Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden
- Ontwikkelen van de expressie, zelf doen
- Ontwikkelen van de creativiteit, zelf maken
Secundaire doelen
- bevordert taalvorming en presentatievaardigheden, stimuleert onderzoekend vermogen
Leerlingen
Primair Onderwijs: groep 6, 7, 8
Speciaal onderwijs geschikt: Nee
Zwaartepunt
Actief
Tijdsinvestering van leerkracht
Nee
Periode / tijd / locatie
10 oktober 2019 - 10 oktober 2030
- Op school
Project eenmalig?
Doorlopend: 4 lessen
Is het project voor-/naschools
Onderschools
Referentie
nvt
Referentie 2
nvt
Evaluaties
Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.