Verzetsmuseum Amsterdam

Museum

Contactpersoon:

Sandra ter Mijtelen

Adres:

Plantage Kerklaan 61
1018 CX Amsterdam
T: 020 6202535
F: 020 6202960
info@verzetsmuseum.org
http://www.verzetsmuseum.org

Gemiddelde waardering:

7/10

meer over deze culturele instelling

Rondleiding

Interieur Verzetsmuseum Amsterdam

bekijk project

Rondleiding

Beschrijving

De museumdocenten sluiten zo goed mogelijk aan bij het niveau van de leerlingen en er is veel ruimte voor inbreng van de leerlingen zelf. In groepjes van circa 10 leerlingen. Maximaal 45 leerlingen (van maart tot de zomervakantie max. 35). Meer informatie: www.verzetsmuseum.org.

Disciplines

Cultureel erfgoed

Leerdoel

De leerlingen komen meer te weten over het dagelijks leven, vervolging, collaboratie en verzet tijdens de bezetting in Nederland. Door middel van persoonlijke verhalen ontdekken de leerlingen voor welke dilemma's mensen kwamen te staan. Ze worden uitgedaagd om na te denken over wat ze zelf in zo'n situatie zouden doen.

Kosten

€ 4,50 per leerling/begeleider (incl. museumbegeleiding) per leerling

Kerndoelen

- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (cultureel erfgoed)

Secundaire doelen

- sociale cohesie

Middelen

-

Leerlingen

Primair Onderwijs: groep 7, 8
Voortgezet Onderwijs: klas 1, 2, 3, 4, 5, 6
VO Soorten: VMBO kader / basis / praktijk, VMBO T (MAVO), HAVO, VWO / Gymnasium
Speciaal onderwijs geschikt: Ja

Zwaartepunt

Actief

Tijdsinvestering van leerkracht

Ja: Enige kennis van de Tweede Wereldoorlog gewenst.

Periode / tijd / locatie

28 maart 2006 - 31 december 2019
- Tijdig reserveren is noodzakelijk.
- anderhalf uur
- Op lokatie

Project eenmalig?

Eenmalig: 1 lessen

Is het project voor-/naschools

Onderschools

Is vervoer geregeld binnen het project / de activiteit

Nee

Referentie

www.verzetsmuseum.org > docenten bo en vo > uw beoordeling

Referentie 2

n.v.t.

Evaluaties

8/10
| Primair onderwijs | deelname: 21 november 2011

14-12-2011 14:07

Het is goed om voorafgaande aan het bezoek de opdrachten op de site te bekijken en uitleg te geven over het museum.

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Nee
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    10/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    6/10
  4. Flexibiliteit
    8/10
  5. Doelstellingen
    8/10
  6. Organisatie en coördinatie
    10/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

8/10
| Speciaal onderwijs | deelname: 4 november 2011

9-12-2011 16:05

Flexibiliteit: Een medewerker was te laat om de rondleiding te geven. Iemand van de staf sprong in en nam dit over. Mooi werk en een prima rondleiding.

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Nee
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    6/10
  4. Flexibiliteit
    8/10
  5. Doelstellingen
    6/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

8/10
| Voortgezet onderwijs | deelname: 17 november 2011

6-12-2011 12:00
  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    6/10
  5. Doelstellingen
    8/10
  6. Organisatie en coördinatie
    6/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

8/10
| Primair onderwijs | deelname: 16 september 2011

29-11-2011 19:22
  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Nee
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    8/10
  5. Doelstellingen
    8/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    8/10

10/10
| Primair onderwijs | deelname: 22 september 2011

29-11-2011 17:59

Het is heel fijn te zien hoe betrokken de rondleiders zijn. Ik vind het elk jaar een plezier om te komen. Dat het dit jaar gratis was is de aanleiding geweest om eerder in het schooljaar het museum te bezoeken

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    10/10
  4. Flexibiliteit
    10/10
  5. Doelstellingen
    10/10
  6. Organisatie en coördinatie
    8/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    10/10

10/10
| Primair onderwijs | deelname: 17 november 2011

29-11-2011 13:31

De leerlingen hebben nog niet de Tweede Wereldoorlog behandeld gekregen in groep 7, dat gebeurt pas in groep 8. Het Verzetsmuseum heeft hier goed op ingespeeld en het programma goed op aangepast. Onze complimenten. OOk hun compliment over het goede gedrag van onze leerlingen vonden we fijn.

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    10/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    10/10
  5. Doelstellingen
    10/10
  6. Organisatie en coördinatie
    10/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    10/10

2/10
| Primair onderwijs | deelname: 31 mei 2011

6-6-2011 16:27

Begeleider was heel bot. Pedagogisch onverantwoord; niet positief naar de leerlingen. De leerlingen hebben dit bezoek als niet prettig ervaren en geven aan nooit meer hier naar toe te willen gaan.

  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Ja
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    2/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    2/10
  4. Flexibiliteit
    2/10
  5. Doelstellingen
    2/10
  6. Organisatie en coördinatie
    2/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Ja
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Nee
  9. Toekomstige samenwerking? Nee
  10. Waardering project
    2/10

6/10
| Voortgezet onderwijs | deelname: 17 september 2010

23-9-2010 13:41
  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Nee
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    8/10
  4. Flexibiliteit
    6/10
  5. Doelstellingen
    6/10
  6. Organisatie en coördinatie
    6/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Nee
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Nee
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    6/10

6/10
| Primair onderwijs | deelname: 1 februari 2010

19-2-2010 17:10
  1. Voorgesprek plaatsgevonden? Nee
  2. Pedagogische, didactische kwaliteiten
    8/10
  3. Aansluiting belevingswereld
    6/10
  4. Flexibiliteit
    6/10
  5. Doelstellingen
    6/10
  6. Organisatie en coördinatie
    6/10
  7. Als leerkracht actief aanwezig? Nee
  8. Tevreden over prijs/kwaliteit? Ja
  9. Toekomstige samenwerking? Ja
  10. Waardering project
    6/10