De Amsterdamse basisschool Debatbattle
Beschrijving
Discussiëren kun je leren is een project voor groep 7 en 8 van Amsterdamse basisscholen. Het project bestaat uit tien uitgebreide lesprogramma’s en een ontmoeting tussen de verschillende scholen bij de debatbattle. Leerlingen leren discussiëren aan de hand van uitdagende stellingen en bijzondere spelregels. Het project is zeer zorgvuldig opgebouwd en stellingen variëren van luchtig tot (uiteindelijk) zeer prikkelend. Alle stellingen zijn geformuleerd rond het diversiteitsvraagstuk.
Disciplines
Letteren
Leerdoel
Discussiëren stimuleert de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en de taalvaardigheid. Het bevordert sociaal emotionele competenties als: zelfvertrouwen, inlevingsvermogen, bewustwording van de eigen lichaamstaal en dat van de ander. Kinderen leren omgaan met maatschappelijke problemen. Het kind ontwikkelt een eigen identiteit, een zeker politiek bewustzijn (burgerschapscompetenties).
Kosten
Gratis
Kerndoelen
- Verwerven van kennis van en waardering voor één of meerdere disciplines binnen CE (letteren)
- Versterken van competenties voor leraren en docenten
- Ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden
- Ontwikkelen van de expressie, zelf doen
Secundaire doelen
- diversiteit
Middelen
Een (bij voorkeur getrainde) docent en een (klas)lokaal vol leerlingen.
Leerlingen
Primair Onderwijs: groep 5, 6, 7, 8
Voortgezet Onderwijs: klas 1, 2
VO Soorten: VMBO kader / basis / praktijk, VMBO T (MAVO), HAVO, VWO / Gymnasium
Speciaal onderwijs geschikt: Ja
Zwaartepunt
Actief
Tijdsinvestering van leerkracht
Ja: 1/2 uur
Periode / tijd / locatie
14 februari 2008 - 31 december 2012
- gehele jaar
- anderhalf tot vijf uur
- Zowel op school als op lokatie
Project eenmalig?
Doorlopend:
Is het project voor-/naschools
Onderschools
Is vervoer geregeld binnen het project / de activiteit
Nee
Referentie
Elisabeth Paulusschool
Zaandijkstraat 3
1093 VR Amsterdam
Referentie 2
4e Montessorischool de Pinksterbloem
Evaluaties
Er zijn op dit moment nog geen evaluaties van dit project.